Thursday, September 20, 2012

Simptom,Kesan & Masalah ketika mengandung

Semoga dengan sedikit maklumat dan pendedahan ini akan memberikan anda keyakinan dan kekuatan dalam mengharungi detik-detik mains, suka-duka dalam kehamilan anda bersama pasangan anda.
JOM BACA !! Check it out! ;)
  • PANDANGAN MENJADI KABUR
Sesekali pandangan mungkin sedikit kabur takala anda berjalan ataupun bersenam. Tahukan anda bahawa ini menandakan tubuh anda telah mengalami dehidrasi. Jadi apakah yang harus anda lakukan adalah dengan cara meminum lebih banyak air bagi menstabilkan kembali jumlah cecair dalam tubuh anda.
Pada kebiasaannya ini mungkin petanda preeklampsia. Iaitu simpton pandangan kabur yang diikuti dengan rasa sakit kepala, pening-pening, sakit ulu hati, loya dan muntah merupakan simptom tekanan darah anda yang semakin tinggi.
Keadaan ini akan lebih buruk sekiranya pre-eklampsia tadi menyebabkan bekalan darah gagal disalurkan ke plasenta. Antara genjalan lain termasuklah bengkak di tangan, muka dan kai serta adanya protein di dalam air kencing.
  • SAKIT KEPALA
Ia disebabkan oleh hormon kehamilan yang menyerang saluran darah di otak. Perlu anda ketahui juga bahawa hal yang sama juga berlaku jika paras gula terlalu rendah dalam darah sehingga menyebabkan anda sering sakit kepala. Jika anda dalam situasi begini adalah anda dinasihatkan agar makanlah dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap kerana ia dapat membantu anda sedikit dalam menangani masalah ini.
Simptom ini juga memungkinkan ia sebagai petanda tekanan darah tinggi terutamanya jika pandangan anda kabur dan dalam masa yang sama turut mengalami bengkak di tangan dan kaki.
  • MUNTAH-MUNTAH
Ini adalah sesuatu perkara yang normal dari awal peringkat kehamilan. Ia lazimnya tiada apa-apa yang berlaku yang perlu dirisaukan walaupun ia boleh menyebabkan keletihan ibu yang hamil kelihatan lesu dan tidak bermaya.
Ketahuilah bahawa jika anda mengalami muntah secara berlebihan sehingga mengalami dehidrasi (dimana bibir dan lidah kelihatan kering) ia mungkin hyperemesis gravidarum (muntah dan loya) yang memerlukan anda mendapatkan rawatan khas dari hospital.
  • PENDARAHAN
Ia merupakan tompokan darah di awak kehamilan adalah perkara biasa. Anda mungkin mengalaminya selepas bersenggama kerana berlakunya perubahan hormon di lapisan sel serviks.
Anda juga perlu mengetahui bahawa jika pendarahan anda banyak berlaku sebelum minggu ke-12 kehamilan adalah petanda keguguran manakala jika ia berlaku selepas tempoh itu, ia mungkin ada kaitan dengan kedudukan plasenta di bahagian bawah rahim.
  • LELEHAN PADA FARAJ
Jika lelehan di faraj anda sedikit dan berwarna keputihan, menandakan ia adalah normal.
Sekiranya ia tebal dan menyakitkan/ gatal-gatal, ia mungkin jangkitan kandida. Mungkin juga sejenis bakteria yang dipanggil GBS. Dimana ia boleh dipindahkan ke bayi anda sewaktu proses bersalin.
Seandainya pula lelehan tersebut berbau serta kurang menyenangkan, mungkin ia berpunca daripada jangkitan bakteria vaginosis yang boleh meningkatkan risiko keguguran dan kelahiran bayi pra matang. Biasanya Doktor akan mengatasi masalah ini dengan menggunakan ubat antibiotik.
Ketahuilah bahawa jika lelehan berupa cecair tanpa warna yang banyak pula selepas minggu ke-12 ia mungkin menandakan bahawa ketuban telah bocor atau risiko kelahiran pra matang (sebelum minggu ke-37).
  • KERAP BERASA LAPAR
Selalunya wanita yang hamil terlalu kerap lapar, apa yang perlu anda tahu ialah anda hanya peru tambahkan 200 kalori untuk sahari sahaja. Masalah ini berlaku kerana kesan perubahan hormon pada paras gula dalam darah.
Ketahuilah bahawa jika anda dahaga, letih dan kerap membuang air keci serta sentiasa lapar anda mungkin mengalami gestational diabetes. (Pastikan sewaktu anda berjumpa dengan doktor anda telahpun melakukan pemeriksaan darah MOGTT bagi menentukan status anda)
  • BUKU LALI BENGKAK
Tahukah anda bahawa air yang bertakung akan menyebabkan kaki dan buku lali bengkak.
Adalah anda dinasihatkan agar ketika anda berbaring atau tidur, sentiasalah meletakkan kaki anda di paras yang lebih tinggi.
Jika masalah ini berlaku secara tiba-tiba, teruk dan pada masa yang sama bengkak turut berlaku di tangan, lutut dan muka, ia adalah petanda pre-eklampsia. Anda juga dinasihatkan agar segera bertemu dengan doktor anda untuk pemerikasaan lanjut.
  • GUSI BERDARAH
Ini menandakan hormon kehamilan meningkatkan bekalan darah ke sesetengah tisu termasuk gusi. Oleh kerana itulah ia mudah berdarah takala anda menggosok gigi.
Ketahuilah bahawa jika gusi anda masih sakit, anda mungkin mengalami penyakit gusi (gingivitis). Jadi, segeralah dapatkan pemeriksaan doktor gigi segera.
  • KERAP SELSAMA DAN BATUK
Ketika hamil, sistem imunisasi akan menjadi lemah. Jadi, jika anda mungkin kerap mengalami jangkitan. Seharusnya apa yang anda wajar lakukan adalah dengan mengamalkan pemakan diet yang seimbang dengan melebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran dapat membantu anda.
Ketahuilah jika batuk, selsama anda tidak berkurangan, doktor akan memberikan antibiotik bersesuaian.
  • DAHAGA
Adalah mudah untuk ibu-ibu yang hamil selalu mengalami dehidrasi ketika hamil. Jadi, minumlah lebih banyak air.
Tahukah anda bahawa jika anda lapar sepanjang masa, buang air kecik dan letih, anda mungkin mengalami gestational diabetes. Keadaan ini akan menyebabkan bayi bersaiz besar dan berisiko untuk melahirkan lebih awal dari tarikh jangkaan bersalin.

No comments: