Sunday, September 9, 2012

Bilakah masa terawal untuk menjalankan ujian kehamilan?


Ini bergantung kepada sama ada anda menggunakan ujian air kencing (jenis yang lazim digunakan) atau ujian darah. Semua ujian kehamilan mengukur jumlah hormon kehamilan gonadotropin korionik manusia (hCG) dalam badan anda. Namun dua jenis ujian ini berbeza dari segi cara (dan waktu) ia mengesan status kehamilan ini.

Ujian kehamilan di rumah adalah ujian air kencing. Ianya mengesan jumlah hCG dalam air kencing, tetapi hanya apabila hormon itu mencapai satu tahap tertentu. Namun, ada sesetengah ujian kehamilan di rumah yang agak lebih sensitif. Ujian yang lebih sensitif mungkin dapat mengesan tahap hCG yang rendah beberapa hari sebelum haid bermula.

Walau bagaimanapun, sama ada anda menggunakan ujian kehamilan rumah biasa atau yang lebih sensitif, jika anda menggunakanya terlalu awal dalam kehamilan, jumlah hCG dalam air kencing anda mungkin belum cukup tinggi untuk mendapatkan keputusan yang positif. Hampir kesemua ujian kehamilan air kencing akan memberi keputusan yang tepat jika anda membuatnya sekitar masa biasa haid anda bermula; kira-kira dua minggu selepas anda mengovum.

Ujian boleh menjadi negatif kerana beberapa sebab:
  • anda mungkin bukan hamil;
  • anda mungkin telah mengovum lewat daripada yang dijangkakan (sebab itu, belum lagi cukup masa untuk ujian itu mengesan hCG anda);
  • atau, bagi sebilangan kecil wanita, jumlah hCG mereka adalah tersangat rendah dan ini juga boleh mempengaruhi hasil ujian kehamilan.
Ujian darah untuk kehamilan pula mengukur jumlah hCG dalam aliran darah anda, bukan dalam air kencing anda. Ujian darah dapat mengukur jumlah hormon yang lebih rendah, sebab itu, ia boleh mengesan kehamilan lebih awal lagi daripada ujian air kencing, biasanya kira-kira enam hingga lapan hari selepas ovulasi. Walau bagaimanapun, ujian ini hanya boleh didapati melalui doktor anda.

No comments: