Wednesday, February 19, 2014

jom urut dada anda untuk susu!!

teruja sangat hr ni ade susu kuar dr puting sendiri walaupon baru je lepas gugur heterotopic..
so arap blh kuar banyak sikit la... 2 3 hr pon xpe i rela u..
bile ag kan nk ase pengalaman..
so puting i hr ni da pink da... tp bile picit die kuar air susu walaupon sikit... 
teruja tgk camne susu keluar..
memula jernih pastu memutih mcm cream..
try ase..
masam eh susu manusia eh mcm peluh pon ade..
so lau kuar susu gini aci ke jd ibu susuan heheheeheh..
org ckp pcos ade y kuar susu..
xpasti lak..
y pasti dr hormon prolaktin..
puting sy kaler cam bawah ni la tp ni bukan sy punye la... 
mat salleh punye hehehe..
 

urutan tambah susu




Urutan payudara dapat meningkatkan peredaran darah di payudara serta aliran susu dengan baik. Urutan ini juga mempunyai pengaruh positif terhadap pengeluaran susu. Urutan ringkas ini harus dilakukan sebelum sesi menyusui, (juga sebelam melakukan sesi memerah) terutama pada hari-hari pertama dan minggu selepas kelahiran bayi anda untuk mengelakkan pembengkakan. Hal ini adalah langkah pencegahan radang payudara. Urutan payudara harus dilakukan dengan lembut dan tidak boleh menyakitkan. Ibu-ibu diingatkan, mencuci tangan dengan bersih dan teliti sebelum memulakan aktiviti urutan, penyusuan atau memerah susu. Langkah-langkah urutan dan pengosongan payudara adalah seperti berikut:

* Letakkan payudara anda antara tangan anda (rajah 1), yangharus diadakan secara horizontal (melintang), danmemindahkan rangkaian kelenjar belakang dan ke depan -seperti terlihat pada gambar. Selepas itu, anda ulangicara/prosedur yang sama dengan meletakkan payudara andaantara tangan anda secara menegak (rajah.2)

* Satu tangan menyokong payudara. Tempat 3-4 hujung jaritangan anda yang lain datar pada payudara dan urut rangkaiankelenjar dengan gerakan melingkar. Hujung jari dihalakan 2-3 cm setiap sekarang dan kemudian dan prosedur ini diulangsehingga anda telah mengurut seluruh payudara (rajah.3).

* Gunakan jari anda dengan lembut membelai payudara daripangkal areola ke puting. Melalui gerakan ini, anda bolehmembawa susu mengalir untuk keluar (rajah 4).

* Cuba untuk lembut memerah setitik susu denganmeletakkan ibu jari dan jari (seperti yang ditunjukkan dalamrajah.5 bawah) di belakang areola dan menekan sedikit arahdada. Kemudian, dengan menerapkan tekanan lembut,gerakkan ibu jari dan jari ke arah puting tanpa menggosokkulit. Anda boleh merasai puting payudara anda akan mengeluarkan susu (setitis sehingga mengeluarkan asu yang banyak) dan pengeluaran susu ini akan menggalakkan bayianda menghisap payudara.

* Pengulangan gerakan rajah 5 sekitar areola boleh dilakukan sewaktu payudara tegang (untuk aktiviti penyusuan atau EBM) dan cara ini juga dapat memastikan bahawa payudara anda benar-benar sudah kosong (payudara menjadi lembut berbeza payudara yang tegang/bengkak sebelum ini kerana susu yang banyak). Atau anda juga boleh mengekspresikan/memerah susu badan anda dengan menggunakan pam payudara.




pastu 1 ag cara pakai ni
 
sikat jarang camni..
urut dr atas ke puting je...

No comments: