Thursday, November 22, 2012

pengalaman Hsg

xde mood nk taip...
en3 kali ni sy nk cite sal pengalaman sy lepas dapat keputusan y sy ni betul2 xmengandung...
sape sangka dengan alahan yang agak teruk... dengan muntahnye hari2..
dan dengan simptom2 hamil awal kandungan yang sy alami itu adalah tidak membawa ape2 maksud skali pon...
 
masuk ni da 3 kali lah pregnancy alerd sy alami...
tp kali ni membuatkan sy terpikir2 tentang perkara yang berlaku...
trauma pon ade gak...
ngeri n seriau pon ade...
takut tu sah2 la ade.....
bukan ape... mase sy alami perkara sedemikian membuatkan sy terfikir dengan keadaan ibu2 yang da mengandung....
seksanye diorang mengandungkan anak mereka... bila besar anak2 xde hati perut ngan ibu mereka...
mase alahan mmg teruk... sampai xleh nk buat keje...
pinggang pon sentiasa lenguh, belakang sakit, perut makin membuncit smpai nk bongkok ke depan pon xselesa n selalu sesak nafas....
nak2 yang muntah... skit2 ke tandas... sampai ade y sedia plastik kat meja keje semata2 untuk muntah... ye la... muntah acap kali ke tandas nanti kate ape plak ngan bos kan....
penat rupenye mengandung nih.... takut aku rase sampai hari ni...
 
keyh aku nk cite pengalaman aku wat hsg...
pengalaman setiap orang y buat hsg ni adalah berbeza mengikut keadaan rahim masng2..
pengalaman aku plak membuatkan aku trauma nak mengandung...
aku ingatkan xde lah sakit sangat...
rupanye sangkaan aku meleset sama sekali...
sakitnyer yang amat skali....
aku masih dapat bayangkan sakit mase aku buat tu...
walaupun da 4 hari berlalu... (11/11/12)
sakitnye sampai terketar2 badan aku tahan sakit..
mata aku terbeliak...
lutut aku longlai....
rahim aku sakit sangat....
kalu skali tu boleh tahan lagi... ni sampai 3 kali....
da tu siap kene hempap dengan mesin scanner...
lau die xkawal betul2 maunye terburai usus2 aku kat situ...
 
darah aku pon ade banyak keluar..
tu pon sebab masukkan insert mulut itik..
nak bukak rahim.... nurse tu cakap patutnye xde bleeding ni sampai bliding2 ag...
tensen aku...
paling aku xleh blah adelah mase die masukkan belon....
y tu sampai mati aku ingat....
taubat da aku xnak buat lg...
belon tu saiz maximun die 3... 3 ape tah.... tapi aku nyer die dapat pam sampai 1 je...
tu pon aku melalak kesakitan...
doktor cakat rahim aku kecik n sempit.... mungkin tu la sebab sakit yang amat...
nurse tu ade cakap ade je org yang buat xde rase sakit pape pon...
mgkin rahim die bapak besar kowt...
 
then bile doktor scan nak tgk tiub aku...
pompuan gile mane tah cucuk cecair kat dalam rahim aku nk bagi nampak camne die mengalir ade sekat2 or tersumbat x dalam rahim aku...
doktor suh pelan2....
pompuan gile tu tekan skali habis picagari.... ape agi ...
terbeliak la mate aku untuk kali ke 3... bengon tol la....
padahal da banyak kali da buat tu... xreti2 lagi... sesuka hati die je...
ape? ingat aku ni patung ke ape?
 
ok... bile da scan tu doc cakap rahim aku normal n tiub aku pon normal....
air y di cucuk tu pon mengalir laju je ke telor...
ok la.... then mase da abis tu aku da longlai... lutut pon lembik badan pon penat sangat2... rase macam baru bersalin je hehehe...
y plg xtahan mase kene pam belon... die tekan ruang rahim di besar...
pergghhhhh sakitnye macam daging dicangkut mata kail di tarik ramai2.... rase cam nak meletup je rahim aku...sakit... sakit... sengugut pon xpenah sakit camtu...
 
then mase da abis semua tu nurse tu bagi no tel kat aku suh aku kol... die xcakap banyak...
die suh kol je... katenye no die... die ajak p  berurut ngan die....
 
mase nk balik tu aku jalan terensot2... penat... keluar dr bilik tu terus berpaut dengan suami aku... penat tol..
dlm kete sampai tertido aku...
nk cakap pon xlarat xcukut tenaga..
tenaga da abis wat tahan sakit..

malam nye aku p berurut ngan nurse tu... die cakap rahim senget ke kanan, rahim bengkak, n ade benda duk di rahim...

da urut2 sume die mintak bayar... skali urut RM150 n die minta beli ubat... 1 jenis je da RM300... tp aku mitak 1 je... mahal gile... mmg aku xsangka langsung walaupon die urut mmg sedap... nak wat camne bayar je la da orang mintak... da la xbagitau awal2.. aku bawak RM50 je... nasib baik mak aku ade duit..
terpaksa berhutang pulak...
hmm kat lain boleh dapat murah...
patutnye mintak la ikhlas sebab tangan tu anugerah Allah... ni jual2 plak... sian kat orang y xde wit nim... kalah swasta... hmmm nasib...nasib...


No comments: