Monday, March 19, 2012

PCOS

hari2 berlalu dengan penuh suka dan duka.... pahit manis hidup aku silih berganti.... kini telah setahun lebih aku khawin dan masih single tanpa cahaya mata.... hajat di hati memang teringin sangat sebab terdesak dek keadaan dan orang sekeliling.... bagi aku aku xberapa kisah xde anak pon.. xde la komitment sangat tp sunyi la..... ade baby besar je.... kalau baby besar tu suke dengar aku mengomel ke xpe gak ni aku nak cakap je suh diam n cakap aku tipu jerr ( seloroh dier la tu..)...

sapanjang aku kawin da 2 kali aku dapat simpom mengandung... mmg betul2 mcm mengandung.... teringat aku mase mula2 kene tu... masa tu dalam da 3 bulan aku kawin... muntah dalam 12 kali sehari... nafsu makan tinggi.... lenguh badan.... senak dada.... mcm2 lah yang orang mengandung alami.... paling penting aku dapat alami perasaan orang mengidam nih.... masa tu aku suke sangat mc flurry oreo.... punyer la nak makan macam orang giler jek... pegi mane2 je terbanyang benda tu... sampai laki aku xbagi makan da sebab overdose..... last2 aku p beli curi2 then makan ngan lahap... ms tu xrase nikmat dah... then lepas tu terus minat aku xde da kat mc flurry tu.... n ade 1 masa tu aku mengidam nak makan burger buatan sendiri... nak sangat2 sampai kecur air liur..... mmg terliur sangat... then bile aku beli kat kedai da dapat makan burger tu terus hilang da minat.....

lepas setahun, aku masih menanti2 cahaya mata... aku rancang ngan ambil nasihat dari doktor n makan duphaston dengan clomic... 1st time makan clomic 5 hari masa bulan 1... aku peyed 3 hari je then spotting... lepas hari tu hari yang ke 15 peyed aku makan dusphaston balik untuk 5 hari.... hari yang ke 21 peyed p amik darah...... pas tu aku pon tunggu la.... tunggu punya tunggu... peyed aku lewat seminggu... aku panik.... aku nak makan clomic xdapat sebab clomic makan pada hari kedua peyed... lewat peyed lam seminggu da... aku p check doc xpeknen... aku pk mgkin kalau peknen awal mungkin xdetect lagi kot... mase tu aku sure sangat aku mengandung sebab simptom mengandung sume kuar.... sakit dada... loya n muntah.... puting tukar kaler... perut aku berangin.... then aku tepon hosp tempat aku rujuk ngan pakar... die cakap tunggu 2 minggu tgk test ade peknen x lau xde makan balik duphaston...

aku kompident n sume ckap insylh ade rezeki kot.. tp aku takut2... sebab takut kecewa lagi.....then cukup 2 minggu hari kamis aku p beli test kid... aku da xsabar sangat nak tahu keputusan walaupun mgu depan nya hari ahad aku nk p jumpa doktor... malamnya aku solat dan doa banyak2 mintak keputusan yang terbaik.... n dengan perasaan berdebar2 aku p test n keputusan still negatif siap terangg memancar lagi 1 batang tu... xpe lah mgkin xde rezeki lagi... esoknya aku merajuk ngan diri sendiri... sampai laki aku pon merajuk ngan aku... then hari sabtunye aku peyed... masa jumaat tu sume simptom ngandung tu hilang... upenye aku nak peyed.....

pk punya pk... belek punya belek..... akhirnya aku cari ape masalah aku sebenarnya.... dalam buku temujanji aku ade tertulis polycystic ovary sebelah lukisan rahim aku yang doktor lukis.... check punye check rasenye aku ade PCOS... n PCOS ni mmg susah nak mengandung melainkan dengan tretment... eleh aku tretmet xde pape pon????? rase marah tu membuak2 dekat doktor yang last skali appoinment... dokor praktikal la katakan.... mcm xtau pape... die boleh wat relex jek.... geram tol... mgu depan ade 1 ag appointment ngan doktor.... mmg aku nak balun kasi kaw2 kali ni... ak nk cepat kat treatment aku... lagi cepat treatment aku lagi cepat aku peknen.... boleh sorang anak pon jadi la dari xde....tp lagi best lau kembar kan... heheehe.....

aku ngan suami aku makin bahagia lepas aku peyed hari tu... mgkin aku layan die dengan baik die suka... n sampai sekarang suami aku xpernah bebunyi n menyuarakan hatinya pon untuk dapat anak... die xkesah.... ade xade yang penting kehidupan kami bahagia... aku hepi die pon hepi....

sepanjang kami kawin macam2 dugaan kami terima... orang x expect yang kami boleh bahagia mgkin sebab pk yang umur kami muda n darah masih panas... tapi sebenarnya x.... kami sangat menyintai satu sama lain, kasih dan sayang antara satu sama lain walau pon xdiucap dengan kata-kata... dan xdapat berpisah..... kami sangat sehaluan... kadang2 kami mcm kawan best buddy... tanpa diri masing2 tidur kami xlena... kami bagaikan pelengkap bagai adam dan hawa.... namun begitu ramai jugak yang menyatakan yang rupa kami seiras... macam adik beradik.... dan kami xpernah sekali pon endahkan kata2 orang lain.... dan yang paling aku hargai sekali bila sekarang bila aku ade PCOS badan aku semakin membesar.... dan dia xpinggirkan serta jijik ngan aku... alhamdullilah sangat... aku sedar makin hari aku semakin membesar dari dia.... tp dia masih boleh terima aku ngan keadaan aku sebagai mana aku terima diri dia seburuk2 die, aku hanya ada dia...............

gelak, tawa, tangis, senyum dan angan2 aku semua pasal die... dia sangat istimewa dalam hidup aku... walaupon aku ni agak pelik dan innoying bagi sesetengah orang tu bagi aku, aku xkesah.... diri aku adalah apa yang suami aku suka... sebagai contoh papa aku cakap aku nk childish sangat xserius dan suruh aku contohi ibu aku.... aku katakan tidak padanya sebab aku mempunyai personaliti aku sendiri dan setiap perbuatan aku ade sebab.. kadang2 mungkin ia tersilap pilih pilihan tu yang jadi kelam kabut dan buat salah... xpe lah... setiap masalah boleh diselesaikan....

baik lah akhir kata, aku nak cube try diet selama sebulan dan kali ni aku nekad nak turunkan barat sebanyak 5 kilo.... tp bile sampai waktu makan aku xdapat nak tahan makan la..... menitik air liur tegok makanan yang sedap2 dapan mate.... sape xtergugat... baik lah... aku cube jugak diet.... diet diet jugak bukan xmakan terus... mungkin aku boleh rase secalik saje... ye la kan xrase kan terkenang2 plak... tp adalah lebih baik kalau xrase kan.... pantangnya ialah mengelakkan daripada makan nasi langsung selama sebulan... PCOS mmg kene pantang makan nasi sebenarnya.... makanan berminyak.... bersantan... organ dalaman..... seafood... ini kerana sotong , udang, n ketam banyak toksik..... so pasni boleh makan sayur dan buah saje... huhuhu hazab.............................

No comments: